راهنمای چاپ کتاب

مراحل چاپ کتاب :


 ۱ – آماده کردن فایل

فایل می تواند به صورت تایپ شده در word باشد و یا در یکی از نرم افزارهای صفحه آرایی مثل InDesigen اماده شود. چنانچه صفحه آرایی کتابتان را خودتان نمی توانید  انجام دهید، می توانید از کارشناسان هنر آبی کمک بگیرید.


۲ – دریافت شابکاز کتابخانه ملی ( لینک مربوط به کتابخانه ملی )

برای عضويت در واحد فيپا لازم است تنها يك مرتبه فرم پرسشنامه درخواست عضويت توسط ناشر حقیقی يا حقوقی تكميل شود تا پس از تاييد شناسه كاربری و رمز عبور توسط واحد فيپا امكان ارسال درخواست فيپا فراهم گردد.

براي تاييد شناسه كاربری و رمز عبور توسط واحد فيپا با شماره های واحد فيپا   (۸۸۱۹۱۱۳۲-۰۲۱ )  تماس بگيريد.

ناشر حقيقي: اشخاصی حقیقی كه پس از مراجعه به خانه كتاب ، شابك دريافت نموده اند.

ناشر حقوقی: به مراكز حقوقی كه مجوز انتشاراتی داشته باشد يا پس از مراجعه به خانه كتاب شابك دريافت نموده اند، ناشر حقوقی گفته می شود.


۳ – دریافت مجوز انتشار و چاپ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ( لینک مربوط به وزرارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)

با توجه به راه اندازی سامانه تحت وب صدور مجوز چاپ و نشر کتاب متقاضیان می توانند با طی مراحل ذیل درخواست خود را بصورت اینترنتی و از محل کار خود ارسال نمایند.

۴-۱- مراجعه مدیر مسئول انتشارات ( برای یکبار ) به همراه اصل و کپی کارت ملی و پروانه نشر به اداره کل امور کتاب وزارات فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت دریافت نام کاربری و رمز عبور  برای ورود به سامانه

۴-۲- ورود به سامانه و ارسال درخواست به صورت الکترونیکی. در این حالت دیگر نیازی به حضور متقاضی و پرینت کتاب نخواهد بود و متقاضی از صندوق پستی دیجیتال تعبیه شده در سامانه می تواند درخواست خود را پیگیری نماید.

شایان ذکر است که اخذ شماره شابک و برگه فیپا نیز دراین حالت باید مانند روش سنتی قبلا تهیه شده باشد.


۴- دریافت اعلام وصول از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ( لینک مربوط به وزرارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)

 ( تمامی مراحل می تواند هم  توسط مولف و و هم توسط انتشارات صورت بگیرد.)

زمان اخذ مجوز زودتر برای کتاب شما، از عهده ناشران خارج است و این بخش بر عهده وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی می باشد.


مراحل چاپ کتاب شما توسط شما:

ابتدا فایل کتاب تان را  تایپ و صفحه آرایی می کنید (به صورت PDF)  و  پس از صفحه آرایی، با مراجعه به سایت خانه کتاب و ارایه فایل PDF، شابکی( شماره ای سیزده  رقمی است که به عنوان شماره بین المللی کتاب، معرف کتاب شماست) را تحت عنوان مؤلف ناشر دریافت می کنید و آن را در شناسنامه کتاب ( صفحه دوم کتاب که حاوی اطلاعات مربوط به تولید کتاب از جمله، نویسنده، مترجم، نوبت چاپ . تیراژ و … می باشد) درج می کنید. در مرحله بعدی  از کتابخانه ملی برای کتابتان فیپا درخواست می کنید.
پس از دریافت فیپا ( اطلاعات طبقه بندی شده کتاب شماست که به صورت ایمیل برای شما ارسال می شود)، آنرا بالای صفحه شناسنامه کتاب تایپ کرده و سپس مجددا فایل PDF کتابتان را درست می کنید و فایل کتاب را  به وزارت ارشاد برای گرفتن مجوز تحویلمی دهید . با توجه به موضوع
کتاب، زمان اخذ مجوز متغیر می باشد پس از اخذ مجوز، کتاب شما برای چاپ آماده می باشد و توسط خودتان و با مراجعه به چاپخانه (افست و یا دیجیتال) اقدام به چاپ کتاب خود در تیراژ دلخواه می کنید.

(چاپ دیجیتال به دلیل مقرون به صرفه بودن در تیراژهای پایین  و عدم مشکلات انبارداری و خواب سرمایه ، برای کتابهای تک رنگ پیشنهاد می گردد. )

پس از چاپ کتاب مجددا به سایت وزرات فرهنگ و ارشاد مراجعه نموده و اقدام به دریافت اعلام وصول کتاب طبق ضوابط مندرج در سایت می نمایید.

تمامی مراحل فوق بین ۱ تا ۲ ماه طول می کشد.


قطع کتاب:

قطع کتاب همان اندازه درازا و پهنا کتاب است. علت به وجود آمدن قطع های مختلف برای کتاب، استفاده آسانتر یا متناسب با نوع کاربرد هر کتاب با توجه به ویژگی های گروه سنی و مخاطبان است.


قطع های رایج در ایران

رحلی (۲۱*۲۸) ،

وزیری (۱۷ * ۲۴ ) ،

رقعی (۱۴۵ * ۲۱ )

و خشتی (برای کتابهای کودکان ۲۲ * ۲۰ )

سایز رقعی برای کتابهای ادبی مناسب تر است و سایز وزیری برای کتابهای دانشگاهی مناسب می باشد.

سایز رحلی بیشتر برای کتابهای آموزشی و یا آلبوم های عکس مناسب است .


شما می توانید کلیه مراحل فوق را به انتشارات هنر آبی بسپارید.


مزایای چاپ کتاب در انتشارات هنر آبی :

۱- صرفه جویی در هزینه های شما

۲- تحویل کتاب ها به نویسنده و محفوظ ماندن حق چاپ برای نویسنده در چاپ های بعدی

۳- فروش کتاب  از طریق سایت فروشگاه اینترنتی و نمایشگاه بین المللی کتاب

۴- شرکت در نمایشگاه بین المللی کتاب

۵- وارد کردن اطلاعات کتاب شما در سایت انتشارات هنر آبی

۶- انتشارات  با استفاده از بهترین نوع کاغذ  و بهترین کیفیت چاپ و کاغذ و جلد درجه یک و سلفون جلد کتاب شما را به چاپ میرساند.

۷-طرح جلد رایگان


 هزینه چاپ کتاب:

هزینه چاپ کتاب بستگی  به تیراژ ، قطع کتاب، تعداد صفحات ، و نوع کاغذ و …  دارد و متفاوت می باشد.
دقت کنید که در چاپ کتاب های تک رنگ  با تیراژ پایین ، چاپ به صورت دیجیتال  صرفه اقتصادی دارد. ولی در کارهایی که به صورت رنگی چاپ می شوند چاپ دیجیتال توجیه اقتصادی ندارد و بسیار گران تمام می شود. لازم به ذکر است در تیراژهای خیلی پایین ممکن است هزینه انجام شده بر روی هر جلد حتی از قیمت پشت جلد هم بیشتر شود.

چاپ کتاب در تیراژ محدود ( زیر۲۰۰ جلد) هیچ فرقی از نظر مراحل اخذ مجوز و چاپ اثر نداشته و کیفیت کتاب نیز فرقی با تیراژ بالا ندارد. و در واقع نگرانی از مشخص شدن تعداد تیراژ کتاب به هیچ وجه وجود ندارد. براي مشاوره در مورد چاپ آثارتان در تيراژ كم با کارشناسان هنر آبی تماس گرفته و یا در بخش تماس با ما در سایت انتشارات  سوال خود را مطرح بفرمایید.


دیدگاه خود را به ما بگویید